Goede voornemens 2020 voor een gezonde mond

 

Voordat je een goed voornemen hebt, moet je eerst bedenken hoe je je hieraan gaat houden. We geven je daarom eerst een paar tips voor het behouden van je goede voornemens voor 2020 (en voor alle jaren erna).

1. Maak het concreet

'Ik wil meer flossen' lijkt een duidelijk doel, maar helaas is het nog niet concreet genoeg. Maak er iets van dat je ergens aan koppelt. Hieronder vind je een aantal voorbeelden.

 

  • Ik ga vanaf 2020 na elke (avond)maaltijd flossen/stokeren
  • Elke keer als ik na het eten op de bank plof, zorg ik ervoor dat ik een tandenstoker of flosdraad bij de hand heb.
  • Ik controleer elke ochtend of ik stokers/flosdraad in mijn tas heb zodat ik die na de werklunch kan gebruiken.

2. Deel het op in kleine doelen

Een goed doel is vaak heel groot. Je voorkomt dat je je er niet aan houdt door het concreet te maken (zie 1). Wat de kans van slagen nog groter maakt, is het opdelen in hapklare doelen. 'Meer gaan flossen/stokeren' wordt bijvoorbeeld een op te delen doel met meerdere concrete onderdelen:

 

  • Elke eerste van de maand controleer ik of er nog voldoende tandenstokers/flosdraad in huis is.
  • Ik kies twee logische plekken voor mijn flosdraad/tandenstokers (bijvoorbeeld de keukenla en in je werktas).
  • Na gebruik leg ik het flosdraad/de tandenstokers weer terug op de gebruikelijke plek.
  • Als ik een keer oversla, pak ik het de volgende maaltijd/dag weer op om te gaan stokeren/flossen.
  • Ik houd dit minstens twee maanden vol. Daarna kijk ik of ik de doelen moet aanpassen om mezelf er nog beter aan te houden.
Motivator: als dit aapje het al kan... dan hebben wij ook geen excuus meer om het over te slaan!
Motivator: als dit aapje het al kan... dan hebben wij ook geen excuus meer om het over te slaan!

3. Ontdek je motivator

Een effectieve manier om met motivatie om te gaan, is uitvinden wat jou precies motiveert. Enkele jaren terug schreef de Amerikaanse Gretchen Rubin hier een boek over: 'The four tendencies'.

 

Kort gezegd kunnen er vier neigingen zijn waar je onder valt. Ben je een 'Upholder', dan vind je wat anderen van je verwachten net zo belangrijk als wat je van jezelf verwacht. Voor jou zal het makkelijker zijn om je ook echt aan een goed voornemen te houden. Zie het als een deadline. Maak je doelen helder en concreet. Een to do-list werkt ook heel goed voor je.

 

Ben je een obliger, iemand die het vooral voor anderen goed wil doen, dan kun je het beste hulp inschakelen. Wil je meer flossen, dan vraag je je partner/huisgenoot om je te helpen herinneren. Neem jezelf voor een rolmodel te zijn voor je kinderen of vrienden - je helpt natuurlijk jezelf met een gezond gebit, maar blijft gemotiveerder doordat je anderen ook helpt.

 

Je kunt ook een questioner zijn: je vraagt je altijd af of het niet beter kan. Is flossen wel goed genoeg? Welke tandenstokers kun je het beste gebruiken? Je valkuil is dat je het gelijk perfect wilt doen en daardoor sneller opgeeft als iets niet gaat zoals je wilt. Onthoud dat een keertje stokeren met goedkope tandenstokers beter is dan het helemaal niet doen omdat je wacht tot je betere tandenstokers in huis hebt - of nog druk op zoek bent naar een efficiëntere manier van flossen. 

 

De laatste van de vier is de 'rebel'. Nog voordat je iets laat bezinken, zeg of denk je al 'ja, maar...' Gebruik die rebelse kracht in je voordeel. Laat anderen zien dat je best na elke maaltijd kunt flossen of stokeren, en dat het he-le-maal niet waar is dat je dat niet een jaar lang kunt volhouden. 

 

Wat helpt jou bij je voornemens? Een lijstje, een buddy, tevreden zijn met wat wél lukt of laten zien dat volhouden echt wel lukt?

 

Een vertaalde samenvatting van De vier neigingen is hier te vinden.

Goed voornemen 1: meer flossen/stokeren

 

Wie loopt daar toch met die stralende lach zonder spinazieresten ertussen? Ja, dat ben jij! Met je goede voornemens voor 2020 maak je een stralende start.

Goed voornemen 2: beter poetsen

Over stralende lach gesproken: dat lag niet alleen aan het flossen/stokeren. Je hebt namelijk in december al een video bekeken of bent naar de tandarts/mondhygiënist gegaan om nu eens op je allerbest te gaan poetsen. En dat houd je heel 2020 vol!

Goed voornemen 3: tandartsafspraak maken

Dit jaar ga je netjes twee keer naar je halfjaarlijkse controle. Daarvoor bel je in december al om je afspraak vast te leggen. Heel goed, daar wordt je mond blij van!

Goed voornemen 4: de mondhygiënist(e)

We hadden het in de eerste twee voornemens al over een stralende lach, en de mondhygiënist(e) zet daar graag een tandje voor bij (figuurlijk dan). Na je mond heerlijk schoon te maken, worden je tanden gepolijst. Je stapt met een stralend gebit weer de deur uit!

Goed voornemen 5: rust en regelmaat

Dit lijkt een algemene tip, maar het is er eentje die ook voor je gebit opgaat. Neem de rust om elk van je tanden goed te poetsen, zowel 's avonds als 's ochtends. Zorg daarnaast voor regelmaat: elke ochtend en avond hoort tanden poetsen erbij. Hoe vaker je dat volhoudt, hoe betrouwbaarder je routine wordt.

Goed voornemen 6: vergeef jezelf

We kunnen met zijn allen best wat aardiger doen - zowel tegen elkaar als tegen onszelf. Gebeurt het ondanks je goede voornemens dat je in januari al een keer je tandenpoetsbeurt overslaat? Zie het niet als verloren. Pak de volgende dag je gezonde poetsroutine weer op. Niemand is perfect en er wordt ook niet van je verwacht dat je het altijd goed doet. Zolang je maar je best blijft doen en je goede voornemen voor ogen blijft houden.



Blijf op de hoogte

De Lieve Tandarts

Platform voor lieve tandartsen

Raadhuisstraat 2-4

1861 KS Bergen (NH)

info@delievetandarts.nl

Gratis nieuwsbrief ontvangen?



Kies je taal


PsyNed is partner van De Lieve Tandarts
psyned is partner van De Lieve Tandarts