Interview met Jan Henk, oprichter van bemiddelingsplatform  De Lieve Tandarts

Transcriptie video

Jan Henk Nawijn: "Het was een heel intensieve dag, met prachtige sprekers en geweldige, ook nieuwe dingen gehoord van de mensen die hier op het podium hebben gestaan. Wat overigens geen sinecure is, je staat zomaar bij een nieuw initiatief je verhaal te doen. Dat vond ik heel lovenswaardig. Ik heb ook eigenlijk wel begrepen van vrijwel alle bezoekers dat ze het een aanwinst vinden om zo’n meet up regelmatig te doen." 

"Eigenlijk gingen we over het hele spectrum. We hadden de kinderen, bij wie angst vaak een grote rol speelt, waar speltherapie om de hoek kwam kijken. We hadden iemand die het Kwaliteitsklankbord is begonnen om als praktijk in feite het klankbord te worden van je patiënten, en daarnaast hadden we erg veel aandacht ook voor oudere mensen. Mensen die alleen, thuis nog wonen, maar eigenlijk niet meer in staat zijn nog goed voor zichzelf te zorgen en niet meer mobiel zijn en niet meer naar een praktijk toe kunnen. Voor die mensen zijn er heel veel oplossingen. Met name de mobiele tandarts hebben we gehoord, maar er zijn meer initiatieven op dat gebied. MondzorgPlus is er ook een van. We voelen wel aan dat dat een tendens is, dat tandartsen in heel het land nadenken over de vraag hoe ze ook mensen thuis zorg kunnen bieden. We ondersteunen dat ten zeerste. Ik denk ook dat er een belangrijke taak ligt voor de overheid en de zorgverzekeraars om hierin mee te denken, om op die manier in het kader van de participatiesamenleving, ervoor te zorgen dat mensen langer thuis kunnen blijven wonen."

"We denken dat we als platform een belangrijke rol vervullen in het weer naar de tandarts brengen van mensen die al lange tijd niet zijn gegaan. Ofwel in het geval van mensen die angstig zijn, of, zoals ik net zei, die mensen die zelf niet kunnen gaan. Maar het gaat natuurlijk in feite over de grote massa. Al die mensen, die 4 miljoen mensen die niet naar de tandarts gaan, tenminste niet regelmatig, en op termijn in hun eigen mond iets van een tijdbommetje aan het vormen zijn, waardoor ze vroeger of later aan de beurt zijn. Want je weet dat als je niet voor je mondgezondheid zorgt, dat dat betekent dat je op termijn vervelende ziektes kan oplopen. We zien het als een taak voor ons platform om er steeds weer op te wijzen, op een positieve manier te berichten over mondgezondheid en over alles rondom mondzorg, en daar steeds weer de nieuwe kritische groeperingen bij te pakken, en van daaruit, met hen als doelgroep, de communicatie opnieuw weer te focussen. Zo zien we steeds weer nieuwe kansen om die heel brede groep weer aan te spreken en daarmee ook tandartsen. Want we zitten inmiddels op ruim 65 praktijken, niet alleen tandartspraktijken overigens, maar ook mondhygiënisten, tandprothetici en de eerste 2 orthodontisten zijn er ook bij, dus we gaan eigenlijk mondzorg-breed. Het eerste platform dat zo naar de mondzorg kijkt, vanuit de 'zachte' kant, dus vanuit de patiëntbeleving, omdat we denken dat daar de kansen liggen voor de toekomst."