Bergen, 22 mei 2019

De Lieve Tandarts en Marketing

Tot voor kort was marketing in tandarts - en mondzorgland een vies woord. In het uiterste geval deed je aan de sponsoring van de plaatselijke hockey- of voetbalclub, waarvoor je dan elke maand een advertentie kreeg op de achterkant van het clubblad. En marketing was voorbehouden aan de grote ketens met ongeduldige aandeelhouders. Mond-tot-mond reclame, daar ging het om.

En daar gaat het natuurlijk nog steeds om. De meeste praktijken winnen (en verliezen!) hun klanten vanwege de verhalen tijdens verjaardagsfeestjes en op het schoolplein.

Toch past een bepaalde vorm van marketing wel in de mondzorg en tandheelkunde. Bemiddelingsplatform De Lieve Tandarts is ontstaan tijdens een cursus op de Behavioural Design Academy. De naam was er al - dank zij een meisje 16! - , maar de invulling van het concept ontstond bij Sue aan het ’s Gravenhekje in Amsterdam. Waar kwam dat kortweg op neer?

Leer eerst de ‘pains’ zo goed mogelijk kennen waaraan de doelgroep lijdt, in dit geval tandartsangst. Ontwerp vervolgens het prototype waarmee de drempels om ingesleten gedrag (tandarts mijden) te veranderen zoveel mogelijk worden weggenomen. En tenslotte de triggers om jouw doelgroep op een slim gekozen moment te confronteren met jouw uitingen. Dit is de oneerbiedige samenvatting van wat we daar geleerd hebben. 


Het gaat er dus allerminst om een behoefte te creëren of om een onzinnig product te leren verkopen. Na bijna twee jaar De Lieve Tandarts hebben we bijna 3500 mensen (weer) naar de tandarts geholpen. Dat kwam omdat we de reputatie van tandartsen - die in het algemeen niet bijzonder positief te noemen was - deels hebben weten om te buigen door een platform in te zetten dat tussen de patiënt en de tandarts- /mondzorgpraktijk opereert. De belangrijkste drempels, de angst voor het onbekende en angst gestoeld op ervaringen uit het verleden kan je blijkbaar slechten door te zeggen: “Wij kennen deze praktijk en de mensen die er werken, het zit wel goed. Het is zeker niet meer zo erg als vroeger, dus waarom zou je de stap niet nemen? Maar ook: wacht er niet te lang mee, je mondgezondheid heeft ook invloed op de rest van je gezondheid en welbevinden.”

Het was een sprong in het diepe die goed uitpakt. Marketing die onderscheidend is op jouw ‘core’, die laat zien hoe je mensen (beter) kunt helpen, waardoor er drie ‘wins’ worden gecreëerd: de patiënt die erop vooruit gaat, de praktijk die zich onderscheidt en daarmee mogelijk extra patiënten trekt en het platform dat zich verder kan ontwikkelen met cursussen, een groot congres en mogelijk met HR-oplossingen.

Positieve marketing die mensen helpt, is iets anders dan reclame maken voor een frisdrank waar niemand op zit te wachten. Natuurlijk maken ook wij fouten en leren we dagelijks vanuit de talrijke gesprekken met tandartsen, mondhygiënisten, assistenten en praktijkmanagers. En krijgt het concept steeds meer vorm dankzij de deelnemers. Het is bovendien een fijn netwerk.

Ook meedoen met je praktijk? Dat kan nog. Dit kalenderjaar willen we beperkt groeien tot maximaal 150 praktijken. We selecteren op basis van de beoordelingen die er zijn over je praktijk en komen daarna langs voor de intake. Wil je meer weten? Kijk dan hier.


Blijf op de hoogte

De Lieve Tandarts

Platform voor lieve tandartsen

Raadhuisstraat 2-4

1861 KS Bergen (NH)

info@delievetandarts.nl

Gratis nieuwsbrief ontvangen?



Kies je taal


PsyNed is partner van De Lieve Tandarts
psyned is partner van De Lieve Tandarts