‘De juiste benadering neemt veel angst weg’

Praktijken Tandheelkunst trots op keurmerk De Lieve Tandarts

Woerden, juli 2018 – Tandheelkunst heeft het keurmerk De Lieve Tandarts ontvangen. Het keurmerk van het bemiddelingsplatform voor lieve tandartsen onderstreept en bevestigt de persoonlijke aandacht voor en intensieve begeleiding van patiënten, waaronder angstpatiënten en kinderen. De missie van De Lieve Tandarts? Iedereen in Nederland weer naar de tandarts! “De essentie is aardig zijn, intern en extern, en aantoonbare kwaliteit. Die uitstraling, gecombineerd met onze zeven beloftes, ligt aan de basis van onze succesvolle aanpak“, zegt Willemien Tak van Tandheelkunst. Tandheelkunst telt inmiddels vier vestigingen; twee in Woerden, een in Vleuten en een in Gorinchem. Specialismen van de praktijken zijn kindertandheelkunde en implantologie. Ook zijn er tandartsen voor orthodontie.

'Geen tanden, maar mensen behandelen'

Tandheelkunst behandelt geen tanden, maar mensen. “Vanaf dag één is onze missie mensen een lach voor het leven bezorgen. We werven patiënten met een glimlach en hebben met alle praktijken het gemeenschappelijke doel zoveel mogelijk mensen goede tandzorg te gunnen en bieden. En dat doen we samen, als één team. Professioneel, persoonlijk en in een goede sfeer, die bij een familiebedrijf hoort. Door veelvuldig overleg, de kwaliteit van het werk te controleren en garanderen, houden we controle over de mondgezondheid van onze patiënten. Alles wat wij doen, doen we vanuit de overtuiging dat professionele, persoonlijke mondzorg tot iets moois kan leiden.”

Patiënten met angst voor de tandarts zijn een belangrijke doelgroep voor Tandheelkunst. “Eigenlijk is bijna iedereen wel een beetje angstig, maar met een goede benadering en behandeling is veel van die angst weg te nemen. In de digitale tandheelkunde lopen we voorop: denk aan het niet meer hoeven happen en de voordelen van digitaal ontworpen orthodontie. Het oplossen van angst zit ‘m in de tijd die je neemt voor en de persoonlijke aandacht die je geeft aan een patiënt.”

“Het is belangrijk dat de patiënt het gevoel heeft controle te hebben, de baas is over wat er gebeurt. We geven uitvoerig uitleg en nemen de tijd. Een eerste afspraak duurt altijd een halfuur. Samen werken we aan een tandplan. Waar staan we en waar willen we heen. Wij bieden alle verschillende opties, de patiënt kiest en bepaalt welke behandeling we uitvoeren.” Tandheelkunst werkt al jaren oplossingsgericht. “We zijn sterk in communiceren. Stel vragen, geef geen kritiek en ga uit van wat de patiënt al wél goed doet, zowel in het geval van kinderen als volwassenen.”

Preventie en intake

“Preventie staat vanaf de start hoog op de prioriteitenlijst. We proberen patiënten echt uit te leggen wat belangrijk is en vooral waarom. We hebben een folder ontwikkeld om patiënten te informeren en motiveren het gebit te onderhouden.” Speciaal voor kinderen is er het Happie-paspoort. “Happie de Krokodil neemt kinderen mee op reis door de wondere wereld van een stralend gebit. Het paspoort bevat leuke weetjes en handige tips voor kinderen, toont aan waarom gebitsverzorging belangrijk is en zorgt ook voor het nodige plezier. Happie is leuk én leerzaam!”

Over het keurmerk De Lieve Tandarts

Het is de missie van bemiddelingsplatform De Lieve Tandarts om heel Nederland weer naar de tandarts te helpen. Uit onderzoek is gebleken dat 3,5 miljoen mensen in Nederland niet of zelden naar de tandarts gaan. Landelijk verbindt De Lieve Tandarts tandartsmijders en lieve tandartsen, onder meer door lieve tandartsen op een positieve manier onder de aandacht te brengen bij iedereen die wegens angst of om praktische redenen niet (meer) regelmatig naar de tandarts gaat. Via www.delievetandarts.nl vinden mensen een lieve tandarts in hun omgeving en wordt ook overstappen gratis geregeld.


Contactgegevens

Tandheelkunst
Lindenhof 1
3442 GT Woerden
Telefoonnummer: +31 348 421 500
E-mailadres: info@tandheelkunst.nl

 

De Lieve Tandarts

Jan Henk Nawijn
Telefoon: +31 6 15 29 67 09 

E-mailadres: info@delievetandarts.nl