‘Op naar een generatie zónder angst voor de tandarts!’

De Lieve Tandarts kijkt trots en tevreden terug op eerste meet-up

BERGEN – Ruim vijftig lieve tandartsen, mondhygiënisten, orthodontisten en tandprothetici uit heel Nederland woonden afgelopen weekend de eerste Lieve Tandarts MeetUp bij. Het netwerkevenement in de Bergense Ruïnekerk, georganiseerd door bemiddelingsplatform De Lieve Tandarts, stond in het teken van kennisdeling op het gebied van mondzorg in de breedste zin. Kennis die bijdraagt aan een gemeenschappelijk, landelijk doel: iedereen in Nederland weer naar de tandarts.

Een grote variëteit aan onderwerpen passeerde de revue, met als rode draad een zo prettig mogelijke ervaring creëren voor bezoekers van mondzorgpraktijken. “Het delen van kennis en ervaringen is een belangrijke voorwaarde om de mondzorg in Nederland blijvend te verbeteren”, zegt Jan Henk Nawijn, initiatiefnemer van De Lieve Tandarts. “Door alle mogelijke drempels te verlagen en elke patiënt de persoonlijke aandacht te bieden die hij of zij nodig heeft, bereiken we iedereen. Ook de patiënten die vanwege angst of omwille van praktische redenen niet of zelden een bezoek aan de tandarts brengen.”

Modern, comfortabel en persoonlijk

Tijdens de conferentie werden toehoorders geïnformeerd over diverse nieuwe initiatieven en bewezen succesverhalen over mondzorg in Nederland. Lieve tandarts Jeffrey Knip (Tandartspraktijk Keijzershof) deelde zijn visie op de mondzorgbeleving van nu. “Modern, comfortabel en persoonlijk. Op deze wijze kunnen we iedereen op de juiste manier behandelen.” Daarbij maakt Knip gebruik van talloze innovaties. Nawijn: “Keijzershof is een sprekend voorbeeld van hoe de praktijk van nu eruit kan zien. Heel interessant om de ervaringen en de frisse blik van een jonge tandarts als Jeffrey op mondzorg te horen en zien.”

Al die vernieuwingen en innovatieve ontwikkelingen maken dat een bezoek aan de tandarts of mondhygiënist al lang niet meer een noodzakelijk kwaad is. Pijnloze, soepele behandelingen en moderne technieken, maken dat ook patiënten met angst niet langer hoeven te vrezen. Marjolein Grootes van Het KwaliteitsKlankbord kijkt in die context naar praktijken én patiënten. Grootes: “Voor patiënten is veel veranderd, het is belangrijk dat je hen als tandzorgprofessional hierbij betrekt. Op het gebied van mondzorg, maar ook binnen de praktijk. Is het duidelijk waarom we zo werken? Wat is jouw ervaring? Door de patiënt centraal te stellen ontstaat kwalitatief goede en gewaardeerde zorg, toegesneden op de behoeften en context van de individuele patiënt.”

‘Lieve-Tandarts-taal’

Speltherapeute Carla Regter richtte zich tot de jongste bezoekers van mondzorgpraktijken. Door spelenderwijs aan te sluiten bij de taal van het kind kan angst voor de tandarts worden weggenomen. “Spelen is de manier voor kinderen om gevoelens te leren uiten en om te gaan met nieuwe ervaringen”, aldus Regter, die met Speltherapiepraktijk De Gouden Poort kinderen helpt bij het afschudden van angst en nare gedachtes. Lynn Kluft gaf de aanwezige mondzorgspecialisten een kleine masterclass ‘Lieve-Tandarts-taal’, terwijl Martinus Jellema vol passie vertelde over zijn mobiele tandartspraktijk - Toskedokterspraktijk Underweis - waarmee hij mondzorg aan huis biedt in Friesland.

Goede mondzorg moet voor iedereen bereikbaar zijn. Voor jong én oud. Het platform De Mond niet Vergeten! is speciaal in het leven geroepen om mondzorg voor kwetsbare ouderen te verbeteren. “Een gezonde en frisse mond is heel belangrijk voor de gezondheid en het welzijn van kwetsbare ouderen”, benadrukt Carolien Langendijk namens het initiatief, dat inmiddels landelijk actief is. Nawijn: “De zorg is de laatste sector die ook moet geloven aan de transparantie, die in vrijwel de hele samenleving maatgevend is voor de kwaliteit. Patiënten (of cliënten) bepalen in toenemende mate de uitstraling, behandelmethodes en visie op zorg, die wordt aangeboden in tandarts- en mondzorgpraktijken. En dat is terecht want zonder patiënt heeft de tandarts noch enig ander zorgverlener bestaansrecht. Het wordt hoog tijd dat in elke praktijk in Nederland de patiënt centraal staat.”

De Lieve Tandarts telt inmiddels zeventig aangesloten praktijken en heeft vele (angst)patiënten geholpen de drempel over te stappen door hen te koppelen aan een lieve tandarts. Daarnaast is het bemiddelingsplatform uitgebreid met De Lieve Mondhygiënist, De Lieve Orthodontist en De Lieve Tandprotheticus om ook deze facetten van de mondzorg op een positieve manier te belichten voor alle doelgroepen. “Namens De Lieve Tandarts willen we graag iedereen bedanken voor het zijn van een lieve tandarts. De praktijken geven ons keurmerk kleur. Op naar een generatie die niet meer met angst naar de tandarts gaat!”



Over het keurmerk

Het is de missie van bemiddelingsplatform De Lieve Tandarts om heel Nederland weer naar de tandarts te helpen. Uit onderzoek is gebleken dat 3,5 miljoen mensen in Nederland niet of zelden naar de tandarts gaan. Landelijk verbindt De Lieve Tandarts tandartsmijders en lieve tandartsen, onder meer door lieve tandartsen op een positieve manier onder de aandacht te brengen bij iedereen die wegens angst of om praktische redenen niet (meer) regelmatig naar de tandarts gaat. Via www.delievetandarts.nl vinden mensen een lieve tandarts in hun omgeving en wordt ook overstappen gratis geregeld.