"Wat fijn dat je er bent"

Bevlogen tandartsen Marijke Salomons en Ayşe Uslu vertellen wat het betekent om een lieve tandarts te zijn

Lieve tandartspraktijk Liefde en Passie is de belichaming van De Lieve Tandarts: er is oprechte aandacht voor iedereen die binnenkomt. Tandartsen Marijke Salomons en Ayşe Uslu vertellen wat hen drijft en hoe zij mensen aan een stralende lach helpen. 

“Ik ben een keer Magic Marijke genoemd,” vertelt praktijkeigenaresse Salomons. Het was een oprechte reactie nadat iemand bij haar in de tandartsstoel zijn voortanden met vullingen bekeek: “Wat kun je goed toveren met je materialen.” Het zijn niet de enige complimenten die zij en mede-praktijkhouder Uslu ontvangen. In hun tandartspraktijk in Hengelo zetten zij de extra stap naar een prettige behandeling voor iedereen die binnenkomt. Maar hoe pakken zij dit aan en waar zien zij nog uitdagingen binnen de wereld van de mondverzorging?

De stap naar de tandarts

 

Voor veel mensen is de stap naar de tandarts enorm. “Het is vaak schaamte die hen tegenhoudt,” vertelt Salomons. Zij ervaart het omgekeerd en vindt het juist fantastisch als mensen binnenkomen, zeker na lange tijd geen tandarts meer te hebben bezocht. “Ik zeg dan ook nooit ‘wat ben je lang niet geweest’. Ik heet ze welkom met ‘wat fijn dat je er bent’.”

 

De oprechtheid waarmee dit wordt gebracht, is tekenend voor de twee gedreven tandartsen. Het is dan ook de reden achter hun afwijkende naam voor de tandartspraktijk. “Liefde en passie geeft een heel ander beeld van de tandarts,” licht Uslu toe. Het helpt bovendien een drempel weg te nemen, vertelt ze. “Zo was er een conductrice die onze pen in de trein vond. Ze was al jaren niet naar de tandarts geweest, maar de naam werd haar stimulans om ondanks angst een nieuwe poging te doen haar gebit op orde te brengen.” Uslu vertelt ook dat de vrouw inmiddels echt is gegroeid in haar periode bij de praktijk. “De eerste keer lag ze huilend in de stoel, inmiddels kan ik haar zelfs zonder verdoving behandelen.”

 

De naam, de oprechtheid, de verhalen en de betrokkenheid bij hun patiënten vormen het fundament voor tandartspraktijk Liefde en Passie. De twee tandartsen en de andere medewerkers combineren dit met duidelijke en open communicatie. “We stellen mensen op hun gemak, nemen de tijd,” vertelt Salomons. “Je kunt zelfs een keer langskomen zonder dat je je inschrijft. Dan merk je gelijk of je je veilig voelt en kun je rustig kennismaken voordat je overgaat op een intake.”   

Mensen écht verder helpen

 

Salomons ziet soms mensen die in hun wanhoop blijven hangen als het niet goed gaat met hun gebit. Ook hen moedigt ze aan om het gesprek aan te gaan. “Wie van nature een slecht gebit heeft, denkt gek genoeg vaak dat het minder zin heeft om er goed voor te zorgen,” vertelt ze. “Het tegendeel is waar: je kunt zoveel winst behalen door meer aandacht aan je mond te besteden. Meer poetsen, minder snoepen. Dat is echt goud waard.”

 

Kennisoverdracht en voorlichting spelen dan ook een grote rol in de praktijk. “Je probeert mensen bewust te maken van het belang van preventie,” zegt Uslu. Ze merkt net als haar collega dat mensen minder goed op de hoogte zijn van goede mondverzorging dan ze vooraf denken. “Bij kinderen moet je bijvoorbeeld altijd zelf napoetsen,” vertelt Salomons. “Ouders zijn vaak verbaasd als we vertellen dat dit tot tien jaar nog zeker noodzakelijk is. Dat heeft weinig met zelfstandigheid te maken, maar alles met het ontwikkelen van de fijne motoriek.”

Een beter gebit voor iedereen

Binnen de huidige ontwikkelingen zien Salomons en Uslu veel nieuwe kansen om de mondzorg te verbeteren. “Online je afspraak maken, een digitale scan afdrukken – we gebruiken al veel op het gebied van digitalisering,” licht Salomons toe. “Ik zie op termijn ook voor me dat er slimme tandenborstels op de markt verschijnen die aangeven wanneer het tijd is om een tandartsafspraak te maken – bijvoorbeeld omdat ze een gaatje herkennen.”

 

Er zijn echter ook nog verbeteringen nodig. Een doorn in het oog van Salomons is het vergoedingssysteem. “Wij proberen als tandarts altijd uit te gaan van wat het beste is voor de patiënt,” vertelt ze. “Alleen worden de tandartsverzekeringen steeds verder ingeperkt. Wij schipperen dan tussen wat vergoed wordt en wat nodig is – en die twee komen niet vaak overeen.”

 

Daar zijn naar haar idee echt oplossingen voor. “Je kunt al starten met een vergoeding die met terugwerkende kracht wordt uitgekeerd als iemand lang niet is geweest, net als je ongebruikte belminuten in je bundel mee mag nemen naar de volgende periode.” Het schrijnendste vindt Salomons dat financiën binnen het huidige systeem in de weg kunnen staan van een gezond gebit. “In een rijk land als Nederland zou het niet zo moeten zijn dat je geen wortelkanaalbehandeling vergoed krijgt en de patiënt uiteindelijk een tand of kies verliest. Dat is op termijn kostbaarder – zowel financieel als qua gezondheid. Laten we dan toch met zijn allen kiezen voor gezondheid. Pas dan kun je iedereen aan de stralende lach helpen die ze verdienen.” 



Woon je in Hengelo of omgeving?

Liefde & Passie in Hengelo heeft momenteel ruimte voor nieuwe patiënten. Vrijblijvend kennismaken kan door aanmelding via delievetandarts.nl of rechtstreeks via tpliefdepassie.nl

Blijf op de hoogte

De Lieve Tandarts

Platform voor lieve tandartsen

Dravikweg 10

1861 XP Bergen (NH)

info@delievetandarts.nl

Gratis nieuwsbrief ontvangen?



Kies je taal


PsyNed is partner van De Lieve Tandarts
psyned is partner van De Lieve Tandarts

Volg ons nu ook op instagram: 

Neem contact op via Whatsapp business: