JTV Mondzorg voor Kids en keurmerk De Lieve Tandarts

Denk aan de toekomst van jouw kind

Eén op de vijf kinderen gaat niet of te weinig naar de tandarts

Oss, december 2019 

 

Eén op de vijf kinderen in Nederland gaat niet of niet regelmatig naar de tandarts. Dat moét anders. JTV Mondzorg voor kids maakt werk van gezonde kindergebitten. De landelijk opererende mondzorgstichting - zónder winstoogmerk – zet zich in voor het verbeteren van de mondgezondheid van kinderen. Van haal- en brengservice en poetslessen op basisscholen tot samenwerkingen met consultatiebureaus en een heuse poets-app, JTV Mondzorg maakt goede tandzorg bereikbaar voor elk kind.    

“We zijn een gespecialiseerde kindertandarts, met bijzondere aandacht voor kinderen die sociaal-maatschappelijk in een kwetsbare situatie zitten”, zegt Raoul Trentelman, algemeen directeur van JTV Mondzorg. De stichting, die via het online podium www.mondzorgvoorkids.nl, informeert en activeert sloot zich onlangs aan bij De Lieve Tandarts, hét nationale keurmerk voor betrokken tandartsen en mondhygiënisten. Samen slaan de twee initiatieven de handen ineen om iedereen – jong en oud – de mogelijkheid te bieden een tandarts of mondhygiënist te bezoeken. In élke situatie.

“Alle kinderen zijn welkom, vanaf het eerste tandje tot achttien jaar. Vanuit onze missie richten we ons in het bijzonder op het ontsluiten van mondzorg voor kinderen die, om wat voor reden dan ook, niet regelmatig naar de tandarts gaan”, vervolgt Trentelman. “Dat doen we door ouders te informeren, maar ook door actief basisscholen te bezoeken en samen te werken met de consultatiebureaus. Jaarlijks bezoeken we zo’n vierhonderd basisscholen, waarbij we poetslessen verzorgen en kinderen poetstips geven. Daarnaast bieden we een haal- en brengservice. We halen kinderen, uiteraard met toestemming van de ouders en scholen, op voor periodieke controles of bezoeken basisscholen met een Dental Car, een modern ingerichte tandartsbus.”

Grootstedelijke problematiek

De aanpak van JVT Mondzorg werkt. In Rotterdam, waar twee van de in totaal tien praktijken gevestigd zijn, gaat zelfs bijna de helft van de kinderen met een personenbusje naar de tandartspraktijk. “Kinderen van vluchtelingen of kinderen uit een kwetsbaar milieu. Vaak ook kinderen wier ouders geen prioriteit geven aan het bezoeken van de tandarts en zelf niet gaan”, licht Trentelman toe. Met name in de grote steden ligt het percentage van jonge ‘tandartsmijders’ hoog. “Maar deze grootstedelijke problematiek zien we ook in plaatsen als Leeuwarden en Arnhem waar we actief zijn.”

Het is een kwestie van blijven informeren. “Zo’n dertig procent van de ouders weet niet dat kinderen via de basisverzekering kosteloos zijn verzekerd voor mondzorg. Deze boodschap blijven we verkondigen, zodat financiële overwegingen geen drempel zijn.” De praktijken van JVT Mondzorg fungeren tevens als doorverwijspraktijk voor reguliere praktijken. “Praktijken die niet de specialisatie in kindermondzorg hebben of niet de ruimte en aandacht kunnen bieden aan de kinderen die dit echt nodig hebben.”    

Géén winstoogmerk

“Wij hebben die expertise én geen winstoogmerk. Daardoor kunnen we uitgebreid de tijd nemen voor kinderen. Oók voor kinderen die bang zijn voor de tandarts, kinderen met ADHD en autistische kinderen.” Elke euro die onder de streep overblijft wordt door de stichting opnieuw geïnvesteerd. “In de praktijken, training van medewerkers, de preventieprogramma’s, kortom alles wat bijdraagt aan onze bredere mondzorgmissie.”

“We hebben de ruimte om vernieuwingen te omarmen en door te ontwikkelen”, gaat Trentelman verder. “De Zorgzame Tandarts, onlangs gestart in het noordoostelijk deel van Noord-Brabant, is hier een goed voorbeeld van. De missie van deze organisatie, die zich richt op volwassenen met angst voor de tandarts, sluit exact aan bij het streven van De Lieve Tandarts. We onderschrijven het doel en de intentie van De Lieve Tandarts. Door met elkaar naar buiten te treden willen we nóg meer mensen bereiken en gezamenlijk bijdragen aan de gedeelde doelstellingen.”

“Wat fijn dat we met JTV Mondzorg voor Kids en De Zorgzame Tandarts de krachten kunnen bundelen om nog meer kinderen én volwassenen te bereiken”, zegt Jan Henk Nawijn van De Lieve Tandarts. “Dat is hard nodig: te veel mensen in Nederland mijden een bezoek een de tandarts of mondhygiënist – en een groot aantal volwassenen brengt hun eigen angst over op hun kinderen. Dat is helemaal niet nodig. Het slagingspercentage bij mensen die de stap weer durven te nemen is heel hoog. Liever De Lieve Tandarts!”



Over het keurmerk

Het is de missie van bemiddelingsplatform De Lieve Tandarts om heel Nederland weer naar de tandarts te helpen. Uit onderzoek is gebleken dat 3,5 miljoen mensen in Nederland niet of zelden naar de tandarts gaan. Landelijk verbindt De Lieve Tandarts tandartsmijders en lieve tandartsen, onder meer door lieve tandartsen op een positieve manier onder de aandacht te brengen bij iedereen die wegens angst of om praktische redenen niet (meer) regelmatig naar de tandarts gaat. Via www.delievetandarts.nl vinden mensen een lieve tandarts in hun omgeving en wordt ook overstappen gratis geregeld.

Blijf op de hoogte

De Lieve Tandarts

Platform voor lieve tandartsen

Raadhuisstraat 2-4

1861 KS Bergen (NH)

info@delievetandarts.nl

Gratis nieuwsbrief ontvangen?



Kies je taal


PsyNed is partner van De Lieve Tandarts
psyned is partner van De Lieve Tandarts